Sanolabor

 

Zakaj je pomanjkanje vitamina D danes tako pogosto?



Danes večino časa preživimo v zaprtih prostorih, pretirano uporabljamo kreme za sončenje in jemo hrano, ki je revna s hranili – tudi z vitaminom D. Poleg tega živimo v okolju, kjer sonce ni celo leto dovolj visoko na nebu, da bi zagotavljalo lastno tvorbo vitamina D v koži. Vedno več je podatkov, da je pomanjkanje vitamina D pogostejše in večje, kot so dolgo mislili.



Vitamin D je eden od najbolj pomembnih vitaminov, ki jih naše telo potebuje za optimalno funkcijo. Pomemben je za normalno delovanje celotnega telesa in je pomemben za naše fizično in duševno zdravje. Najbolj poznan je po podpori zdravju kosti, kjer igra pomenbno vlogo pri absorpciji kalcija in fosforja. Ostale pomenbne funkcije vitamina D so: regulacija tvorbe inzulina (uravnava nivo sladkorja v krvi), podpora imunskemu sistemu, podpora srčno-žilnemu sistemu, regulacija našega razpoloženja in kognitivnih sposobnosti. Podpira tudi nivo energije in zdravo funkcijo črevesne stene, ter tako skrbi za zdrav prebavni sistem.

Kateri so najpogostejši znaki pomanjkanja vitamina D?
Lahko so različni: slabše delovanje imunskega sistema (pogoste okužbe), močna utrujenost in izčrpanost, izguba las, bolečine v mišicah in kosteh, slabo razpoloženje, psihične motnje (depresija) in počasno celjenje ran. Dolgotrajno pomanjkanje vitamina D je bilo povezano tudi s povišanim tveganjem za razvoj avtoimunih obolenj. Vsi ti simptomi so zelo splošni in so lahko posledica različnih pomanjkanj ali celo bolezni, zato vam svetujemo, da se posvetujete tudi s svojim zdravnikom ali terapevtom.

Katere so rizične skupine za pomanjkanje vitamina D? 
•    vegeterijanci in vegani
•    nosečnice in doječe mame
•    dojeni dojenčki in majhni otroci
•    temno polti posamezniki in tisti, ki imajo večinoma pokrito kožo
•    ljudje z okvarami v prebavnem sistemu - vnetje črevesja ali slaba prebava maščob (zaradi odstranitve žolča) 
•    starostniki, ker je z leti sinteza vitamina D v koži manj učinkovita
•    ljudje, ki jemljejo zdravila, ki lahko izčrpajo zaloge vitamina D (steroidi in zdravila, ki blokirajo absorpcijo maščob in se uporabljajo za hujšanje)
Če uživate nekaj zdravil, imate službo zaradi katere ste pod stresom in utrujeni, zraven tega imate še nekaj izzivov doma, boste lahko imeli koristi od prehranskega dopolnila z vitaminom D.

Kakšna so priporočila za vnos vitamina D
Vedno več je raziskav, ki kažejo, da je pomanjkanje vitamina D pogostejše in večje, kot so dolgo mislili. Tudi v Sloveniji poteka raziskava. Že pri vključitvi udeležencev v preiskavo so ugotovili, da jih kar precej nima zadostnih količin D vitamina v krvi (več kot 60 % ljudi je imelo neoptimalni status vitamina D v krvi).

V zadnjih letih se je referenčna vrednost za dnevni vnos vitamina D v Sloveniji povišala in je 20 µg (800 IE). Referenčne vrednosti pa ne veljajo za bolnike, rekonvalescente, za osebe z motnjamo v prebavi in presnovi ter za osebe, ki so zasvojene ali ki redno jemljejo zdravila. Za te osebe je potrebno individualno prehransko medicinsko svetovanje in spremljanje.

Vedno več raziskav in izkušenj kaže, da se optimalni dnevni vnosi gibljejo okrog 1000 - 4000 IE (25 – 100 µg). V Angliji posameznikom, s posebnimi stanji in težavami, za nadomeščanje pomanjkanja svetujejo odmerke, ki so znatno višji od priporočenih in sicer 2000 - 4000 IE neprekinjeno vsaj za 3 mesece. V nekaterih primerih (pri debelosti, malabsorpciji, določenih zdravilih – glukokortikoidi, antiepileptiki, zdravila za AIDS) priporočajo celo še 2-3 krat višje odmerke.

Kako lahko poskrbim za povečane vrednosti vitamina D s prehrano?
Hrana, ki vsebuje večje količine D vitamina, so mastne ribe (sardine, skuše, losos), gobe, jajca in školjke. Vendar pa so, zaradi gojenja rib in perutnine, ravni vitamina D v teh živilih nižje od pričakovanih. Ugotovili so, da ima gojeni losos približno 75 % manj vitamina D kot divji losos.

Ali je smiselno vitamin D dodajati?
Da. Na koncu ugotovimo, da je resnično težko zagotoviti zadostne količine tega pomembnega vitamina samo s prehrano in sončenjem. Zato lahko rečemo, da bo večina ljudi imela korist od jemanja kvalitetnega prehranskega dopolnila z vitaminom D.

Kaj je pomembno pri jemanju vitamina D?
Vitamin D je topen v maščobi, zato se lahko pojavijo težave z absorpcijo in presnovo vitamina D pri posameznikih s težavami pri prebavi maščob ali drugimi prebavnimi težavami. Zato je pomembno, da izberete emulgirano (pred prebavljeno) obliko vitamina D, da si zagotovite optimalno absorpcijo. Dobra izbira je tudi tekoča oblika, ker lahko zagotavlja absorpcijo že v ustih.

Priporočamo Liquid BioMulsion D BioCare



Povzeto po:
Beth Morris, Essential Facts About Vitamin D
https://www.biocare.co.uk/news/essential-facts-about-vitamin-d.html
Combat winter ‘blues, colds and flus’ with vitamin D
https://www.biocare.co.uk/news/combat-winter-blues-colds-and-flus-with-vitamin-d.html

Rezultati nacionalne raziskave pokazali na precejšnja sezonska nihanja v preskrbljenosti odraslih prebivalcev Slovenije z vitaminom D
https://www.nutris.org/sporocila-za-medije/nutrihealth-vitamin-d

NIJZ, Strokovno mnenje glede varnosti uživanja prehranskih dopolnil, ki vsebujejo velike količine vitamina D v dnevnem odmerku in se z njimi presega priporočeni dnevni vnos
https://www.nijz.si/files/uploaded/vitamin_d.pdf